۱- بدنه یا همان فریم دوچرخه / Frame
مهمترین بخش دوچرخه که تمامی اجزای دیگر روی آن سوار میشوند بدنهی دوچرخه است.
بدنهی دوچرخه میتواند از مواد مختلفی تولید شود؛ اما رایجترین آنها آلومینیوم، کربن و آهن است. بدنهی دوچرخه نقش بسیار مهمی را در کیفیت دوچرخه ایفا میکند.
۲- دوشاخ / Fork
دوشاخ یکی از بخشهای بسیار مهم در دوچرخه است. بهصورت ساده میتوان گفت که دوشاخ میتواند کمکدار و یا خشک (بدون کمک) باشد و در مدلها و سایزهای گوناگون، برای سبکهای مختلف دوچرخه تولید میشود.
۳- فرمان / Handlebar
فرمان دوچرخه در سبکها و شکلهای مختلف برای انواع دوچرخه تولید میشود.
۴- کرپی / Handlebar stem
کرپی وظیفهی اتصال فرمان با دوشاخ دوچرخه را به عهده دارد که در انواع سایز تولید میشود.
۵- کاسه دوشاخ / Headset
مجموع دو کاسهی فلزی، بلبرینگها و واشرهایی که در محل اتصال فرمان، دوشاخ با بدنهی دوچرخه قرار میگیرند را کاسه دوشاخ گویند.
۶- بست زین / seat post clamp
بست فلزی که لولهی زین را به بدنهی دوچرخه محکم و متصل میکند، بست زین نامیده میشود.
۸- زین / Saddle
بههمانصورت که از اسم آن مشخص است، زینِ دوچرخه برای نشستن دوچرخهسوار است. زینها هم برای سبکهای مختلف دوچرخه تولید میشوند. حتی مدل مردانه و زنانهی آن در برخی از برندها متفاوت است.
۸- لولهی زین / Seat post
به لولهای که زین دوچرخه را به بدنه متصل میکند، لولهی زین میگویند. تنظیم ارتفاع لولهی زین یکی از مؤلفههای تعیین سایز دوچرخه برای دوچرخهسواران است.
۹- لاستیک (تایر) / Tire
لاستیک نیز، همانند بخشهای دیگر دوچرخه در مدلهای بسیاری برای انواع دوچرخه تولید میشود. برای مثال از انواع لاستیکها میتوان به دو سبک لاستیک تیوبلس (بدون تیوپ) و دورخاک (با تیوپ) اشاره کرد.
۱۰- تیوب / tube
تیوب در داخل لاستیک دوچرخه به کار میرود و در واقع فشار باد را در خود نگاه داشته و باعث میشود لاستیک پرباد بماند.
۱۱- توپی و طوقه / Front wheel
توپی و طوقه از چند بخش تشکیل میشوند. ۱- طوقه و یا دایره ۲- توپی ۳- پرهها و سرپرهها
۱۲- طبق / Crank
طبقِ قامه به سیستم چرخدندههای بزرگ در وسط دوچرخه گفته میشود.
۱۳- پنجهرکاب / Pedal
رکابها به طبق متصل میشوند و بخشی هستند که دوچرخهسوار به وسیلهی آنها میتواند با رکابزدن دوچرخه را به حرکت درآورد. پنجهرکابها در مدلهای تکامل یافتهتری هم تولید میشوند که یک پل زیر کفش مخصوص دوچرخهسواری متصل میشود و کفش بهوسیلهی آن پل، در پنجهرکاب قفل شده و باعث میشود دوچرخهسوار بهصورت ۳۶۰درجه رکاب را بچرخاند و از عضلات پاهای خود بهصورت کامل استفاده کند.